“Vés al Penedès”
15 febr. 2008 per Daniel García Peris
“Veu el Penedès”, “Beus el Penedès”, “Penedès: Terra i Cel”, “Penedès: Vinya a la platja”, “Penedès: Sol i Mar, Vi i Cava”… tots aquests podrien ser eslògans per una marca turística a l’àmbit de tota la Vegueria Penedès. Això és més a prop després que el govern de la Generalitat ha decidit impulsar un Pla Turístic Integral de l’àmbit de la Vegueria del Penedès. Hem de felicitar l’iniciativa per dos motius. Primerament pel reconeixement del Penedès com una entitat única per primer cop a càrrec del govern de Catalunya. Segon per apostar decididament per un Penedès turístic i no només receptor de complexos logístics i corredor d’infraestructures vials.
Ara mateix la promoció turística dels territoris de la Vegueria Penedès és divideix clarament entre la costa i la plana penedesenca. El litoral del Garraf i el Baix Penedès té un model negoci consolidat en el sol i platja mediterrani amb les marques turístiques Costa del Garraf i Costa Daurada. Per a l’interior penedesenc i l’Anoia part de l’àmbit de les anteriors marques, Turisme Total de la Diputació de Barcelona i els consorcis de promoció turística de l’Alta Anoia i l’Alt Penedès són els encarregats de la promoció turística d’aquests territoris amb un èxit molt discret. Les Rutes del Vi i del Cava a l’Alt Penedès no acaben de funcionar i el foment del turisme rural a l’Anoia deixa de banda importants valors com el patrimoni industrial de la conca anoienca. Malgrat tot hi ha grates excepcions puntuals com l’èxit de les visites de congressos a les caves de Sant Sadurní d’Anoia i les activitats de coneixement dels oficis tradicionals al Museu de la Pell d’Igualada.
Durant el rodatge de Memòria de Catalunya vaig tenir la sort de conèixer sobre el terreny tots els atractius culturals i turístics de Catalunya. Puc dir amb coneixement que el principal valor i fet diferenciador del Penedès davant l’oferta rival és el conjunt del paisatge amb un patrimoni cultural i històric més que remarcable. Si volem promocionar aquests elements individualment el fracàs està assegurat. Potser aquesta és la causa que les Rutes dels Vi i el Cava no han assolit els objectius, a banda que l’organització no ha estat a l’alçada dels mateixos.
Voler una vegueria pròpia per tot el Penedès no ens ha de fer caure en l’unitarisme absolut. Turísticament la costa, la plana i el nord del Penedès són espais turístics diferenciats. Malauradament el denominador comú de la costa és el ciment del turisme residencial. Això no ho pot canviar ningú i necessita un posicionament clar en el sector del turisme de lleure i esbarjo. Per la seva banda el nord del Penedès, l’Anoia, el turisme pot representar un interessant repte per tal de transformar el patrimoni industrial basat en el tèxtil, en una oferta turística innovadora i atractiva per al nou turista a la recerca de la proximitat.
Finalment, les possibilitats de l’interior penedesenc passen per aturar d’una vegada la inèrcia de polígons industrials i desplegament d’infraestructures. És impossible vendre la tranquil.litat de la maduració del raïm amb vistes a un complex logístic o a remor d’una atapeïda autopista. Si volem assemblar-nos a les valls californianes de Napa i Sonoma caldria començar per fixar-nos quina és la xifra de naus industrials i vies ràpides en aquests espais: zero.
Technorati Tags: Penedès, Anoia, Garraf, pla, integral, turisme, Napa, enoturisme, CCI
[…] “Vés al Penedès” […]
[…] Arribat el moment li vaig preguntar, com no, per les possibilitats de l’enoturisme al Penedès i a la seva propietat […]
[…] Sinó fos així es generaria una gran frustració per les possibilitats turístiques del Penedès […]
[…] Vaig trobar a faltar una part dedicada a productes del Penedès i de Catalunya, potser és un indici més del que ens falta per avançar plegats en matèria turística […]